
PRAVNA HRONIKA // Broj 19 // Godina 10

22

Presuda Radio-difuzno 
preduzeće B92 protiv 
Srbije od 5. septembra 
2023. godine 

	▶ Pripremila: Elma Veledar Arifagić, AIRE Centar

Radio-difuzno preduzeće B92 a.d. (podnosilac 
predstavke ili B92) je društvo čije je sjedište 
u Srbiji, koje posjeduje televizijski kanal i 
Internet-portal. Dana 27. novembra 2011. 
godine jedna od objavljenih vijesti odnosila 
se na aktuelnu kontroverzu o nabavci vakcina 
protiv gripa AH1N1. B92 je izvijestila da je 12 
imena, uključujući Z.P., tadašnju pomoćnicu 
ministra zdravlja, nestalo sa policijskog spiska 
osumnjičenih za zloupotrebu službenog 
položaja u vezi sa tom kontroverzom, 
navodno zbog pritiska specijalnog tužioca na 
Ministarstvo unutrašnjih poslova. U narednim 
danima, te u decembru iste godine su emitovane 
slične vijesti, a članci su objavljivani na Internet-
portalu B92.

Izvještavanje se zasnivalo na istraživanju tima 
novinara B92 provedenom prethodnih mjeseci, 
a posebno na bilješci koju su dobili od dva 
policijska službenika, koju je sastavio jedan odjel 
Odsjeka za borbu protiv korupcije.

Z.P. je zatražila da se izda demant povodom 
informacija objavljenih 27. novembra 2011. 
godine, tvrdeći pri tome da su netačne i da 
dezinformišu javnost. B92 je objavila samo dio 
njenog zahtjeva koji se odnosi na namjeru Z.P. 
da pokrene postupak protiv njih.

U aprilu 2012. godine Z.P. je pokrenula 
postupak protiv B92. Dana 23. oktobra 2013. 
godine Viši sud u Beogradu je presudio u 
korist Z.P., naloživši pri tome B92 da joj isplati 
200.000 dinara nematerijalne štete i 113.000 
dinara troškova, te da ukloni spornu emisiju sa 
Internet-portala i da objavi presudu. Apelacioni 
sud je potvrdio prvostepenu presudu 5. juna 
2014. godine, naglašavajući da B92 nije provjerila 
tačnost informacija prije njihovog objavljivanja.

Ustavni sud Srbije je odbio ustavnu žalbu B92 
18. maja 2016. godine. Utvrdio je da su navedene 
presude utjecale na slobodu izražavanja 
kompanije podnosioca predstavke, ali da je 
miješanje bilo neophodno radi zaštite prava i 
ugleda Z.P. Taj sud je zaključio da su građanski 
sudovi, kada su balansirali između prava 
tužioca i podnosioca predstavke, procijenili sve 
relevantne okolnosti i da su dali jasne i ustavno 
prihvatljive razloge za svoju odluku. Također je 
utvrđeno da su iznos dosuđene naknade i nalog 
da se presuda objavi bili srazmjerni. 

Pozivajući se na član 10. Evropske konvencije 
o zaštiti osnovnih ljudskih prava i sloboda, 
podnosilac predstavke je tvrdio da isplata odštete 
i troškova postupka predstavlja kršenje prava na 
slobodu izražavanja. Dalje, B92 je tvrdila da joj 



PRAVNA HRONIKA // Broj 19 // Godina 10

23

nije bila namjera da ugrozi čast i ugled Z.P., već 
da vjerodostojno pruži informacije iz zvaničnog 
policijskog dokumenta koje su doprinijele 
debati od javnog interesa, naime, da iznese 
nepravilnosti u javnoj nabavci vakcina i pritisku 
na istražne organe.

 Evropski sud za ljudska prava (u daljem tekstu: 
Sud) je, prvo, primijetio da je pravosnažna 
presuda donesena protiv podnosioca predstavke 
predstavljala miješanje u njegovo pravo na 
slobodu izražavanja. To miješanje je bilo 
„propisano zakonom“ s obzirom na to da je 
zasnovano na Zakonu o javnom informisanju 
i Zakonu o obligacionim odnosima, te da je 
njegov cilj bila zaštita ugleda ili prava drugih. 
Sud je dalje ocijenio da su se informacije koje je 
emitovala i objavila B92 jasno odnosile na pitanje 
od javnog interesa, posebno na nepravilnosti u 
nabavci vakcina za gripu AH1N1. Pomoćnica 
ministra, kao javna funkcionerka, trebalo je da 
pokaže veći stepen tolerancije. 

Međutim, Sud je istakao da su domaći sudovi 
usvojili prilično ograničen stav kada su ocijenili 
treći navod (sugestija da su imena nestala sa liste 
zbog pritiska specijalnog tužioca na Ministarstvo 
unutrašnjih poslova, uključujući načelnika i 
zamjenika načelnika Odsjeka za borbu protiv 
korupcije) kao činjenično stanje. Naime, Sud 
je smatrao da domaći sudovi nisu razmatrali 
onlajn članak od 27. novembra 2011. u cjelini, i 
to u svjetlu javne debate o nabavci vakcina koja je 
trajala.

Dalje, utvrđeno je da domaći sudovi nisu ocijenili 
da li je treća tvrdnja – koja se odnosi na pritisak 
na Ministarstvo unutrašnjih poslova – mogla 
biti vrijednosni sud (koji ne bi bio podložan 
dokazivanju).

Također, sudovi nisu uzeli u obzir činjenicu 
da je B92 nastojala da postigne ravnotežu u 
svom izvještavanju tako što je kontaktirala 
sa Z.P., Ministarstvom unutrašnjih poslova i 
Kancelarijom specijalnog tužioca kako bi im 
dala priliku da iznesu svoju verziju događaja.

Sud je, stoga, zaključio da se podnosilac 
predstavke ne može kritikovati zbog toga 
što nije preduzeo dodatne korake da utvrdi 
istinitost osporenih tvrdnji, te je smatrao da je 
B92 djelovala na zadovoljavajući način, u dobroj 
vjeri i sa pažnjom koja se očekuje od odgovornog 
novinarstva.

Na kraju, Sud je utvrdio da su domaći sudovi 
prekoračili svoje ograničeno polje procjene pri 
ograničavanju rasprave o pitanjima od javnog 
interesa, te da je miješanje u slobodu izražavanja 
podnosioca predstavke bilo nesrazmjerno cilju 
koji se želio postići i da nije bilo „neophodno u 
demokratskom društvu”, čime je prekršen član 
10. Konvencije.

Sud je presudio da Srbija treba da plati podnosiocu 
predstavke 2.740 eura na ime materijalne štete, 
2.500 eura na ime nematerijalne štete i 2.400 
eura na ime troškova i izdataka.

Komentar 

U navedenom slučaju Evropski sud za 
ljudska prava je jednoglasno odlučio da je 
Srbija prekršila pravo novinara na slobodu 
izražavanja iz člana 10. Evropske konvencije 
za zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda (u 
daljem tekstu: Konvencija) kada mu je naloženo 
presudom domaćih sudova da pomoćnici 
ministra, koja je pokrenula parnični postupak 
zbog iznošenja netačne informacije o tome da 
je bila osumnjičena, isplati novčane iznose na 
ime naknade nematerijalne štete i troškova 
postupka, kao i da ukloni jedan članak sa svog 
Internet-portala i da objavi presudu. 

Iz ranije sudske prakse proizlazi da, uprkos 
važnoj ulozi štampe u demokratskom društvu, 
član 10. stav 2. Konvencije ne garantuje 
potpuno neograničenu slobodu izražavanja 
čak ni u pogledu izvještavanja o pitanjima 
od javnog interesa. Zaštita koju član 10. 
Konvencije pruža novinarima podliježe uslovu 
da oni djeluju u dobroj vjeri kako bi pružili tačne 
i pouzdane informacije u skladu s načelima 



PRAVNA HRONIKA // Broj 19 // Godina 10

24

odgovornog novinarstva, kako je istaknuto u 
jednoj od ranijih presuda Suda protiv Srbije.[36] 

Također, Sud je snažno podržao stav da novinari 
pri objavljivanju informacija moraju ispunjavati 
obaveze koje nisu strožije od pridržavanja 
standarda dužne pažnje. Naime, u takvim 
okolnostima obaveza da se dokazuju činjenične 
tvrdnje mogla bi ih lišiti zaštite koja je osigurana 
članom 10.[37]

I u konkretnom slučaju presuda potvrđuje 
pravo medija da izvještava o pitanjima od 
javnog interesa uprkos tužbama za klevetu. 
Imajući u vidu svoju utvrđenu sudsku praksu, 
na koje obaveze domaćih sudova pri njihovoj 
procjeni i novinara pri provjeri istinitosti i 
sadržaja informacija skreće pažnju Sud u ovoj 
odluci? 

Iako je Sud utvrdio da je miješanje države u 
slobodu izražavanja u vidu osuđujuće sudske 
presude protiv podnosioca predstavke bilo u 
skladu sa zakonima, te da je miješanje težilo 
da zaštiti prava drugih kao legitiman cilj, Sud 
je utvrdio da je test neophodnosti zahtijevao 
detaljniju analizu. Pri tome je Sud podsjetio na 
relevantne kriterije kada je u pitanju balansiranje 
između prava na ugled i čast i slobode izražavanja 
kao što su: doprinos debati od javnog interesa, da 
li se radi o licu koje je javna ličnost, šta je tema 
teksta, ponašanje tog lica prije objavljivanja 
teksta, način dobijanja informacije i njena 
istinitost, sadržaj, oblik i posljedice iznesene 
informacije, te težina izrečene sankcije kojom 
se ograničava sloboda izražavanja. Imajući to u 
vidu, Sud je smatrao da se sporna informacija 
odnosila na istragu o navodnim nepravilnostima 
u nabavci vakcina i da kao takva predstavlja temu 
za koju postoji opravdan interes javnosti da sa 
njom bude upoznata. Također, naglašeno je da je 
pomoćnica ministra zdravlja (kao javna ličnost) 

[36]	 Milosavljević protiv Srbije, presuda broj 2 od 21. septembra 2021. godine, predstavka broj 47274/19.

[37]	 Stancu i drugi protiv Rumunije, presuda od 18. novembra 2022. godine, predstavka broj 22953/16.

[38]	 Medžlis Islamske zajednice Brčko i drugi protiv Bosne i Hercegovine, presuda Velikog vijeća od 27. juna 2017. godine, predstavka broj 

17224/11.

morala da pokaže visok stepen tolerancije na 
objavljene sporne informacije.

Bitno je naglasiti da je Sud zaključio da se 
sredstva koja je koristila kompanija da bi dobila 
dokumente ubrajaju u djelokrug slobode 
istraživačkog novinarstva, te da je to aspekt 
koji su domaći sudovi propustili da ocijene. 
Osim toga, utvrđeno je da su domaći sudovi 
propustili da ocijene dvije bitne stvari: da (i) 
tretiraju sporni navod kao vrijednosni sud, a ne 
činjenicu i da (ii) objavljivanje informacije ne bi 
ugrozilo istragu, niti povrijedilo pretpostavku 
nevinosti. 

Dalje je ukazano na to da su domaći sudovi 
propustili da ocijene šta je to dužnost podnosioca 
predstavke u okviru slobode izražavanja i koji 
su bili ključni razlozi za miješanje u njegovu 
slobodu izražavanja, čime je prekoračeno usko 
polje slobodne procjene u ograničavanju 
rasprave o pitanjima od javnog interesa. 

U jednoj od svojih ranijih presuda[38] Sud je 
utvrdio da javnoj ličnosti o kojoj su objavljene 
sporne informacije nije pružena šansa da 
komentariše navode koje su podnosioci 
predstavke iznijeli državnim organima. Na taj 
način Sud je istakao značaj ulaganja razumnog 
napora da se prethodno provjere iznesene 
činjenice. U ovoj situaciji Sud je zaključio da 
podnosioci predstavke nisu imali dovoljan 
činjenični osnov za sporne navode o navedenom 
licu koje su prenijeli relevantnim državnim 
organima. 

Kao potvrda za primjenu pravila „ulaganja 
razumnog napora“, u konkretnom slučaju Sud 
je, također, ispitivao i ocijenio granice dužnosti 
da se ispita tačnost informacija koje novinar 
iznosi u javnost. Za razliku od domaćih sudova 
koji su utvrdili da podnosilac predstavke nije 



PRAVNA HRONIKA // Broj 19 // Godina 10

25

bio oslobođen dužnosti da dalje provjerava 
tačnost informacija, Sud je utvrdio suprotno. 
Naime, Sud je drugačije ocijenio postupanje 
podnosioca predstavke za kojeg je istakao da 
je tokom svog novinarskog istraživanja lično, 
ali bezuspješno, kontaktirao sa osobom o kojoj 
je riječ, te sa nadležnim organima, čime je 
podnosilac predstavke nastojao da postigne 
pravičnu ravnotežu u svom izvještavanju. Iz 
toga se može zaključiti da nemogućnost da se 
dalje istraže informacije ne može biti stavljena 
na teret novinaru s obzirom na to da je bitno 
da li je on pokušao da ispoštuje svoju obavezu 
da bude revnostan prilikom provjeravanja 

autentičnosti i sadržaja, konkretno policijske 
bilješke koju je posjedovao. U suštini, taj 
aspekt se mora uzeti u obzir pri procjeni da li je 
novinar ispunio ulogu „odgovornog novinara“, 
odnosno novinar se ne može kritikovati zbog 
toga što nije poduzeo „daljnje korake“ da utvrdi 
istinitost spornih navoda. Razlog za sve to jeste 
što pri ocjeni obaveze novinara, kao i prilikom 
izricanja sankcija ne može biti prihvatljiv 
previše formalistički i rigidan stav, jer bi se, 
u suprotnom, moglo govoriti o odvraćajućem 
efektu na medije, odnosno na ostvarivanje 
prava na slobodu izražavanja. 




